Thomas Cook är en av de största resekoncernerna i världen. Koncernens nordeuropeiska division som består av 3 resebyråer i 4 länder: Spies i Danmark, Ving i Sverige och Norge samt Tjäreborg i Finland säljer cirka 1,5 miljoner resor per år. De valde Umbraco CMS för att stärka sin närvaro på nätet och eftersom de behövde en plattform med användaren i fokus. "Umbraco hjälper oss att vara ledande inom resebranschen och bidrar till att genomföra våra strategier", säger Rasmus Panduro, ansvarig för e-handelstransaktioner på Thomas Cook Northern Europe. Läs mer om samarbetet mellan Thomas Cook och Umbraco:


Skills used
  • Business development
  • Digital strategy
  • SEO
Sector
  • Professional services
  • Tourism & hospitality

Vårt kundcase

Från det att kunden börjar leta efter en resa tills det att kunden bokar den, har han eller hon cirka 8 olika kontaktpunkter med en resebyrå. Tidigare har de flesta bokningarna ägt rum i en fysisk butik, medan kundtjänsten har flyttat online under de senaste åren.

Idag har vi 1,6 miljoner besök på våra webbplatser och 80 procent av bokningarna genomförs online. Det ställer enorma krav på den digitala plattformen eftersom den måste ge samma positiva kundupplevelse, oavsett vilken enhet som används - dator, surfplatta eller mobil. Fler och fler kunder, särskilt i Sverige, köper sina resor med mobilen.

Våra krav

En viktig aspekt för att kunna vinna på en marknad där utbudet är större än efterfrågan är att tänka som kunderna och erbjuda dem en smart och intuitiv webbplats på alla områden. En webbplats byggd på en plattform som har användaren i fokus.

När man jobbar i 4 länder är det viktigt att tänka både globalt och lokalt på samma gång och därför måste plattformen vara enkel att arbeta med på nordisk nivå, men också enkel att anpassa efter lokala behov.

Och därför valde vi Umbraco. Plattformen används också på Thomas Cooks över 300 webbplatser runt om i världen, vilket gör att kunder kan få viktig och relevant information om hotell eller resmål. Umbraco CMS är så enkelt att använda att det bara tar 40 minuter för det lokala hotellet att uppdatera sin lokala webbplats.

Kundanpassat som vi behöver det

Med Umbraco kan vi skräddarsy våra webbplatser utifrån kundernas behov. Vi kan nu bygga våra webbplatser baserat på byggstensmodellen så att vi kan skapa, ändra och lägga till innehåll efter behov. Allt bygger på mallar och moduler som fungerar på alla plattformar, på alla marknader och på alla de 300 webbplatserna för resmål.

Det är också enkelt att skapa kampanjer med Umbraco som leder till en smidig SEO-hantering, vilket bidrar till att leverera relevant innehåll till den enskilda kunden.

Traditionellt sett hade en webmaster byggt en startsida och sedan skickat koden till 3 olika kollegor i 3 olika länder som därefter använde cirka 60 procent av tiden till att anpassa startsidan till den lokala marknaden. Därefter skickade varje webmaster sin översättning till redigering och gjorde sedan de sista ändringarna när de fick tillbaka materialet. Det var en lång, dyr och krävande process.

Med Umbraco kan en enda webmaster nu använda 60 procent av sin tid för att producera en startsida. Sedan skickar han eller hon 3 kopior som ska översättas och anpassas för den lokala marknaden och sedan publiceras alla startsidor som 3 olika lokaliserade versioner. Umbraco är enkelt och logiskt för utvecklare att arbeta med inte minst när det gäller bildhantering, vilket är en mycket viktig del av resebyråers webbplatser.

Sparar tid och pengar

Med Umbraco har vi möjlighet att anpassa oss till kundens behov och omedelbart justera plattformen så att den ständigt erbjuder den bästa användarupplevelsen.

Tack vare optimeringsprocessen sparar vi tid och pengar med Umbraco och vår ursprungliga produktionstid minskas med ca 40 procent.

Efter att ha fått Gold Support från Umbraco kan vi dela kunskap med företaget, vilket effektiviserar hela rekryteringsprocessen på nya marknader.

Eftersom det går snabbt att implementera Umbracos kunskap kan vi rekrytera anställda med mer mångfald och inte bara de som har den bästa IT-kunskapen.

Thomas Cook har fått en enklare startsida, liksom bättre och mer kundorienterade kampanjsidor. Vi kan nu återanvända 80 procent av den ursprungliga texten på alla webbplatser, så att resten kan användas för ändringar kopplade till en viss kampanj eller "sista minuten-resor" där endast små justeringar krävs för att skapa en helt ny sida. Det sparar personalresurser.

Våra resebyråer har nu ett holistiskt, användarvänligt och kostnadsbesparande CMS som stöder all verksamhet och e-handel i alla länder där Thomas Cook är verksamma.

"Den öppna plattformens byggstenar ger enorma besparingar, högre effektivitet och förmåga att rekrytera personal enligt kriterier som ger mer kundfördelar och mindre teknikfokus."

Rasmus Panduro, Head of Ecommerce Operations, Thomas Cook Northern Europe

View solution

Want to be updated on everything Umbraco?

Be one of the first to know about special offers on our products and services. Get invitations to Umbraco events and festivals sent directly to your inbox.

All you need to do is get on our mailing list and soon you'll become a true Umbraco-know-it-all.

Sign up for our monthly newsletter

Are you sure, that's your real e-mail?